3 gode råd til skiferien

Skal du snart afsted på ski?
Vores fysioterapeut Noor Jady har 3 gode råd fra til, hvordan du undgår skader og får det meste ud af din ferie:

...

1. INDEN: VARM OP
a. Brug 5-10 min på at opvarme og klargøre kroppen, således at "kontakten" fra hjernen til de arbejdende muskler bliver vækket, og leddene bliver "smurt". Brug 3-5 øvelser du kender som f.eks. sprællemand, lunges, squat, armstrækker osv. Og lav dem inden du suser afsted!

b. Husk; varm op efter frokostpausen også!

2. MENS DU ER DERUDE: KONTROL
a. Sørg så vidt som muligt for at have kontrol over kroppen ved ikke at lave for ukontrollerede bevægelser og derved komme ud i yderstillinger.

b. Spænd let i maven, mens du er i gang derude: så er muskelkorsettet spændt, og du passer på ryggen.

3. EFTER: NEDVARMNING & BEVÆGELSE
a. Efter en hel dag på ski, hvor man laver de samme bevægelser igen og igen, kan kroppen trænge til at bevæge sig igennem på en anden måde: f.eks. ved at gå i et stille og roligt tempo 5-10 min. Her sørger du også for, at der stadig er gang i cirkulationen, og at der fortsat kommer blod til musklerne, så du øger chancen for at restituere hurtigere.

God fornøjelse med skiløbet :-)